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b6-2b6-3古いスプーンやフォーク、捨てられた缶や線材にLEDをつけて、再び光をあててみました。使われた用具はそれぞれの歴史を持ちますが、不要になると捨てられます。それらの「物」に光が加わることで、また新しい役割ができました。
そして、物を支えたり繋げたりすることをなるべく表に出して、この小さな光や影がどうのようにできているかを示すことを作品にしてみました。
自然物でも人工物でもその表面は機能を覆いすっきりと見えるものが多くありますが、その内部は複雑です。今回の作品は少しの物体を光らせるために、部品同士互いを支えてなんとか立っています。そんなどこにでもある状態が、視覚化されてぼんやりと印象に残っていけば幸せです。

I took some old spoons and forks, discarded cans and wire, and attached LEDs to revitalize them with light. Each used utensil has its own history, and was discarded when it was no longer needed. When light is added to those “objects” they take on new roles.
Then I supported and connected the objects and exposed their surfaces as much as possible, and arranged them in such a way that the small lights and shadows fall into an artwork.
Objects, whether natural or artificial, usually have surfaces that cover their functions, and they look very clean and simple, yet the insides are complex. In this work, in order to brighten their bodies a little, the objects are supporting one another so they can somehow stand. That is a situation that can be found almost anywhere, and I hope this visualization of it may be memorable in a dreamy sort of way.

展示期間:12月16日[金]-12月25日[日] 18:00〜22:00
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作家:溝口昭彦

1960年福岡県生まれ。筑波大学大学院芸術研究科デザイン専攻総合造形コース修了。現在は岩手県に住み平面作品や複合媒体によるインスタレーション作品の制作に取り組んでいる。1990年からの「spindle-shaped」シリーズでは奥行きや扉を持った支持体に紡錘形のドローイングを描いた作品、2005年以降は「passage」シリーズで、映像やオブジェが空間で重なりあう作品を制作する。その表現の形式や媒体は変化するが、物体、ドローイング、映像に日常的な現実感をこめて提示することにより、人が日々体験する「弱く断片的なイメージが重層化し漠然とした記憶につながる感覚」を表現している。

1994/第1回別府現代絵画展[別府市美術館/佳作賞]、第23回現代日本美術展[東京都美術館・京都市美術館/富山県立近代美術館賞]
1995/第4回青木繁記念大賞展[石橋美術館・郡山市美術館/特別賞]、第38回安井賞展[セゾン美術館・尼崎市総合文化センター・島根県立博物館・尾道市立美術館・秋田市立千秋美術館・帯広市大丸]
1996/VOCA展[上野の森美術館]、JACA’96日本ビジュアルアート特別展[伊勢丹美術館・トレチャコフ美術館/ロシア他]
1997/第2回昭和シェル石油現代美術賞展[東京国際フォーラム]
1998/時の経過を見つめあう二人−「溝口昭彦」と「安田靫彦」展[伊豆修善寺新井旅館]
2004/シリーズⅩ岩手の現代作家「村井俊二・溝口昭彦展」[萬鉄五郎記念美術館]
2005/第14回青木繁記念大賞展[石橋美術館・アクシスギャラリー・郡山市美術館/奨励賞]
2016/第1回枕崎国際芸術賞展[枕崎市文化資料センター南溟館/協賛賞]

Artist: Akihiko Mizoguchi

Born 1960 in Fukuoka Prefecture. Completed the first stage of the doctoral program in art and design, specializing in sculpture, at the University of Tsukuba. Currently living in Iwate Prefecture and creating two-dimensional and multimedia installation works. Created the “spindle-shaped” series from 1990, consisting of spindle-shaped drawings on substrates featuring depth and doors, and the “passage” series from 2005, with images and objects superimposed in space. While the forms and media of those series have varied, the expressions are infused with a quotidian realism that presents a “sense of weak, fragmentary images linked with multilayered, ambiguous memories” which people experience in their daily lives.

1994/Honorable Mention, 1st Beppu Contemporary Painting Exhibition (Beppu Municipal Museum),23rd Contemporary Art Exhibition of Japan (Tokyo Metropolitan Art Museum and others; Prize of The Museum of Modern Art, Toyama)
1995/Special Prize, 4th Aoki Shigeru Memorial Grand Prize Exhibition (Ishibashi Museum of Art and others),38th Sotaro Yasui Commemorative Award Exhibition (Sezon Museum of Art, Tokyo and others)
1996/The Vision of Contemporary Art, Ueno Royal Museum,Japan Visual Art Exhibition’96 Special Exhibition (Isetan Museum of Art, Tokyo and State Tretyakov Gallery, Moscow)
1997/2nd Showa Shell Sekiyu Contemporary Art Prize Exhibition (Tokyo International Forum)
1998/Akihiko MIzoguchi + Yukihiko Yasuda Exhibition (Arai Ryokan of Shuzenji Temple, Shizuoka)
2004/10th Annual Iwate Contemporary Artist Exhibition: Murai Shunji, Mizoguchi Akihiko (Yorozu Tetsugoro Museum, Iwate)
2005/Honorable Mention, 14th Aoki Shigeru Memorial Grand Prize Exhibition (Ishibashi Museum of Art, Axis Gallery of Tokyo, Koriyama City Museum of Art)
2016/Sponsor’s Prize, 1st Makurazaki International Art Award Exhibition (Makurazaki Nanmeikan Cultural Resource Center, Kagoshima)

Analog passage Tokushima